به وب سایت گروه ادبیات عرب کاشان خوش آمدید.
برای تغییر این متن به تنظیمات قالب مراجعه کنید
  • مطالب اخیر سایت
  • جملات زیبا
  • آخرین ارسال های انجمن

    هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد.

    گزارش جلسه گروه های آموزشی با ریاست محترم آموزش و پرورش کاشان از زبان گروه ادبیات عرب کاشان

    گزارش جلسه گروه های آموزشی با ریاست محترم آموزش و پرورش کاشان از زبان گروه ادبیات عرب کاشان

     

    تاریخ: 23/6/93        محل جلسه: اردوگاه لقمان

    در ابتدا آیات قران توسط آقای بیشه تلاوت گردید و جلسه با نور ایات الهی زینت یافت سپس آقای حسن پورمطالبی را ایراد نمودند که رووس ان در ذیل آمده است:

    1-      تا بیستم مهر ماه برنامه عملیاتی نوشته شود و از طریق ایمیل برای سر گروه استان فرستاده شود.

    2-      جلسات تخصصی سه مورد و جلسات مجازی دو مورد باشد .

    3-      ده مورد بازدید داشته باشیم که در طول هشت ماه ، ماهی یک جلسه می شود که  دردوماه دو بازدید باید داشته باشیم در بازدیدها بیشتر از  دانش آموزان سوال کنیم .

    4-      برنامه بازدید ها و جلسات تخصصی تا 20/7/93 به استان ارسال گردد .

    5-      در مورد گزارش پایان سال از همین حالا شروع کنیم و کم کم کارها را در پاور پوینت آن قرار دهیم.

    6-      در تشویق اعضای گروه معیارها مشخص باشدو در جلسه اول گفته شود.

    7-      در صورت برپایی همایش برای کلیه افراد شرکت کننده یک گواهی صادر شود.

    8-      نتایج بازدید 5% اوراق داخلی به کارشناسی تکنو لوژی داده شود.

     

    در ادامه آقای غنمی مدیریت محترم کارشناس تکنولوژی ضمن تشکر از حضور سر گروه هاخواسته های خود را از ریاست آموزش و پرورش اینچنین ایراد نمودند که خلاصه در ذیل آمده است:

    1-      به سرگروه ها بهای بیشتری داده شود مثلا دادن تشویقی در اختیار سر گروه باشد.

    2-      شرکت در جلسات استانی به دلیل تاخیر در صدور ماموریت و نبود وسیله ایاب و ذهاب صورت نمیگیرد و این در حالی است که این مورد در امتیاز دهی به فعالیت ها در نظر گرفته می شود.

    3-      یک متخصص کامپیوتر برای مرکز در نظر گرفته شود.

    4-      فضای مناسب تری برای انتقال سر گروه ها در نظر گرفته شود.

    5-      از سرگروه ها در جلسات اداری دعوت شود.

    6-      بودجه برای گروه ها در نظر گرفته شود.

     

    سپس جناب آقای خدمتی مدیریت محترم آموزش و پرورش سخنانی ایراد نمودند:

    1-      سر گروه ها در تعامل با آموزش و پرورش باشند.

    2-      پرورش در دایره تعلیم و تربیت محور اصلی باشد.

    3-      اگر در اجرای کارها ایثارباشد کار به نحو احسن پیشرفت دارد .

    4-      به اجرایی بودن طرح ها دقت بیشتری داشته باشیم.

     

    در ادامه آقای فاضل نکات مهمی را یادآوری نمودند :

    1-      اگر گروه ها نیاز به آموزش ضمن خدمت دارند اعلام نمایند.

    2-      سر گروه ها سعی کنند مشوق اقدام پژوهی باشند این موضوع در رتبه بندی دبیران در دست اقدام و تصویب شورا است تاثیر دارد و ضمنا با اقدام پژوهی مشکلات بهتر حل می گردد.

                و در پایان جناب آقای کوچکی از سر گروها خواستند تا ایشان را در این موارد کمک کنند:

    1-      سال آینده 150 کلاس  اول به دلیل تغییر نظام متوسطه وجود نخواهد داشت و مشکل نیروی مازاد نتیجه ان است.

    2-      راه حلی ارائه شود تا نیروهای خوب نگه داشته شود.

    3-      نیروهای سرام در سطح شهر شناسایی  و معرفی گردد.

    در پایان ایشان یادآوری نمودند که در سال اینده نیروی صد در صد به مدارس خاص نمی فرستیم.

        در ادامه جلسه تمامی سرگروه های حاضر در جلسه از موفقیت ها و خواسته ها و مشکلاتشان، دو ساعت قبل از ناهار و دوساعت بعد از ناهار،با جناب آقای خدمتی مدیریت محترم اموزش و پرورش ومعاونین محترم سخن گفتند.

     

    تاریخ: 1393/مهر/5
    نویسنده: arabickashan
    بازدید: 59
    چرا قرآن به زبان عربی است و چرا به زبان دیگری نیست؟

    چرا قرآن به زبان عربی است و چرا به زبان دیگری نیست؟

    زبان، مهم ترین وسیله برای برقراری ارتباط بین انسان هاست. خداوند این توانایی بر تکلّم و صحبت کردن را از نعمت‌های بزرگ خود بر می‌شمارد که در ابتدای سوره الرحمن به آن اشاره می‌کند. پیامبرانی را که خداوند برای هدایت انسان‌ها مبعوث می‌فرمود باید برای ارتباط با قوم خود به زبان همان قومی‌که در میان آنها مبعوث شده اند صحبت می‌کردند و دستورات اخلاقی و احکام و عقاید را به همان زبان برایشان بیان می‌کردند. با توجه به شرایط قبل از بعثت در میان جاهلیّت عرب، خداوند پیامبراکرم (ص) را در میان قوم عرب مبعوث فرمود، پس باید به زبان آنها صحبت کرده و معجزه ای می‌آورد که قابل فهم باشد. لذا قرآن، معجزه پیامبر (ص)، نیز به زبان عربی نازل شد. اگر چه نباید خصوصیات ذاتی زبان عربی، از جمله قانون مند بودن قالب‌های فصاحت و بلاغت بسیار آن و ... را نادیده گرفت.

    اما سؤال دیگر این است که چرا آخرین پیامبر (ص) خدا عرب زبان بود، تا به دنبال آن، کتابش نیز به زبان عربی باشد؟ در پاسخ باید گفت: با توجه به این که عرب‌ها مردمی ‌هستند که به زبان، راه و روش و آیین و نسب خود تعصب خاصی دارند (عامل درونی حفظ) و در طول تاریخ، هیچ حکومت و سلطه ی خارجی هم نتوانسته آنان را به تغییر زبان مجبور کند(عدم عامل بیرونی برای تغییر) و امکانات فراوان زبان عربی برای بیان بیشترین حجم از مطالب در کمترین حجم از الفاظ بدون ابهام گویی و نارسایی، سرزمین حجاز و زبان عربی، بهترین راه دفاع طبیعی و غیر خارق العاده از دین و بقای دین خاتم و کتاب ایشان بود. بنابراین، یکی از دلایل نازل شدن قرآن به زبان عربی، حفظ و صیانت ابدی آن بوده است.

    نویسنده: arabickashan
    بازدید: 98
    نقش معلم در تدریس عربی

             بسمه تعالی

     نقش معلم در تدریس عربی

     

    مقدمه :

    یکی از مطالبی که همیشه در جلسات  گروههای آموزشی  درس عربی به آن پرداخته شده: راههای ایجادانگیزه در دانش آموزان به درس عربی بوده و هست  که دراین راستا عوامل بسیاری از جمله : افزایش ساعت آموزشی، تغییر کتب درسی ، بهبود امکانات کمک آموزشی ، استفاده از دبیران متخصص و آشنا به فنون معلمی ،توجه خانواده و همراه بودن آنها  ذکر می شده است .اما با توجه به  شرایط  وامکانات موجود که نیازمند بررسی و تغییرات اساسی است به نقش یک معلم عربی و تاثیر گزاری او در بهبود وضعیت آموزشی دانش آموزان می پردازیم .   

    ویژگی های معلم عربی:

     معلم عربی باید دارای ویژگیها ی متعددی باشد که هر یک از آن‌ها در پیشبرد هدف نهایی که  : همان توجه  ویژه دانش آموزان به زبان عربی  وایجاد انگیزه برای یادگیری آن و شناخت  آن به عنوان زبان قرآن و ادعیه و احادیث و  روایات وتاثیرآن در زندگی دنیوی و اخروی‌نقش بسزایی دارد که به‌منظورآشنایی و‌توجهات بیشتربه آنها می پردازیم.

    الف) ویژگی عشق ورزی به  معلمی

    ابتدا باید علاقه مند به امر آموزش وپرورش بوده تا جاییکه هیچ  مشکلی در این راستا اورا خسته و اذیت نکند وهمواره از بودن در کنار مُتعلّمین احساس رضایت  نماید و به این فعالیت به عنوان یک شغل ننگرد و مانند مادر و پدری دلسوز و صبور با فراگیران رفتار نمایدودر راستای تحقق بخشیدن اهداف  آموزش و پرورش گامهای مثبتی بردارد.

    ب)ویژگی عشق ورزی به زبان عربی

    یک عاشق به تمام معنا ی زبا ن قرآن باشد و لذت مانوس شدن با آن را با ذره ذره وجودش احساس کند و مطمئن باشد که این عشق به دانش آموزانش انتقال می یابد و اعتقاد راسخ داشته باشد به اینکه کار و تلاش او در نهایت منجر به  درک وفهم متون دینی از جانب دانش آموزان خواهد شد. اوهمیشه ازبودن در کنار دانش آموزان  و تدریس زبان عربی  به آنان لذت برده و دنبال فرصتهایی برای وارد شدن به قلب آنها تلاش می کند تا آنان را باخود همسو وهم جهت کند، چرا که یکی از معجزه آساترین روشهای موفقیت  وارد شدن در قلب فراگیر می باشد.

    ج) ویژگی مثبت اندیشی

    معلم عربی باید یک روحیه مثبت دینی و اخلاقی داشته باشد و رفتار و منش او دانش آموزان را نسبت به زبان عربی علاقه مند و خوشبین نماید و با حوصله و صبر  زیاد سعی در ایجاد ارتباط نزدیک با فرد فرد دانش آموزان داشته باشد و یقین داشته باشد خداوند  همواره با اوست و در این راه نیز او را تنها نخواهد گذاشت .

    د)ویژگی  تخصص در رشته زبان عربی

     تخصص و تسلط برمباحث  کتاب عربی و آسان نمودن آنها و انتقال به فراگیران  و شفاف سازی کاربردی موضوعات  ازجمله ویژگیهای یک دبیر عربی موفق خواهد بود  بنابراین او باید قواعد عربی را به زبان  ساده  بیان دارد و با مثالهای ملموس آنها را به دانش آموزان بفهماند مثلا برای تحلیل صرفی  از خود دانش آموزان و ویژگیهای فردی آنها و برای اعراب  از نقشی که به آنها در نمایشنامه ها داده می شود استفاده کند.

    به عنوان مثال، برای فعل مجهول از‌ آیه :هو یُطعِمُ و لا یُطعَم(سوره ی مائده آیه 114) و برای خبرمقدم : از آیه...لهم قلوبٌ لایفقهون‌بها...(سوره ی اعراف آیه 179) 

    وآیات و احادیث و روایات قابل درک دیگری نیزبرای فهم بهترموضوعات درس برای فراگیران بیان گردد.علاوه بر آن، تشویق دانش آموزان به مکالمه عربی در حد ساده مثل، سلام و احوالپرسی و علت تاخیر وغیبت و اجازه بیرون رفتن و ...از مهارتهای یک معلم توانمند عربی می باشدوبه پویا شدن و جذاب شدن کلاس کمک بسیاری می کند.

    ه)ویژگی احترام به فراگیرو تواضع

    اگر باور یک معلم عربی این باشد که :باید خود را درکنار دانش آموز ، ونه درمقابل او بداند ،و این احساس را نیز با گفتار وکردارش، به دانش آموزبفهماند تاثیر بسزایی در فرایند یادگیری صورت خواهد گرفت ،چرا که فرا‌گیران از معلم مغرور خواهند گریخت و او نیز نمی تواند در امر آموزش درس عربی  موفق باشد.

    و)ویژگی رعایت پوشش ظاهری

    پوشش ظاهری به ظاهر امر ساده ای به نظر می آید ،اما در واقع چنین نیست و تنها آراستگی اخلاقی و علمی کافی نیست چراکه دانش آموزان حتی درباره ی پوشش معلم موشکافی می کنند واگر معلمی ظاهری نا مرتب داشته باشد از  او تاثیر چندانی  نمی پذیرند لذا معلم عربی نیز که وظیفه ی او سخت ترمی باشد باید این مسئله را بیشتر مورد توجه قرار دهد تا اثر گزاری او نیز بیشتر باشد.

     ز)ویژگی  شناخت الگوها و روشهای مختلف تدریس

    آگاهی کامل از الگوها و شیوه های مختلف تدریس از جمله پرسش وپاسخ ،حل مسئله ، اکتشافی ، .....  وبکار گیری از هر روش در جای خود  و بهره گرفتن از آن ،باید از ویژگیهای یک معلم عربی باشد به عنوان مثال:  استفاده از فعالیتهای فوق برنامه ی داخل کلاس و خارج کلاس ،که شامل :  کارهای گروهی و فردی  و نمایش فیلم و معرفی سایت های مناسب  وبرپایی نمایشگاه وهمایشها و بهره گیری از کتابخانه ها و آشنایی با کتابهای مختلف  آموزشی مثل فرهنگ لغت و روش استفاده از آن وموارد دیگر در ایجاد شور و علاقه در بین دانش آموزان  و بهبود روند آموزش تاثیر زیادی دارد.

    ح)ویژگی آشنایی با علوم جدید و فناوری وارتباطات

    یک معلم توانمند عربی  در عصر ارتباطات نباید از سایر همکاران در رشته های دیگر عقب بماند، بلکه باید در یادگیری و و خلاقیت پیشرو بوده و با مطالعات و شرکت فعال در جلسات گروههای آموزشی  وجلسات توجیهی ضمن خدمت در جهت به روز کردن معلومات‌ و روش انتقال آن به دانش آموزان تلاش کند .

    ط)ویژگی مدیریت کلاس عربی

     یک معلم عربی علاوه بر اینکه متخصص علوم عربی است ،باید نقش یک مدیر را در کلاس ایفا کند . تعداد دانش آموزان ، روحیات متفاوت و گونه های رفتاری آنها ،محدودیت زمان آموزشی ، تدریس سرفصلهای مصوب ، مقررات  آموزشی و استفاده بهینه از وقت،از جمله  اموری هستند ،که مدیریت و نظارت بر کلاس را حتمی والزامی می سازد که ثمره و نتیجه آن جلوگیری از هرج مرج و روحیه ی نظم پذیری و انظباط  به فراگیران القاء  شده و تعلیم وآموزش ثمره ی مطلوب خواهد داشت. دانش آموزان قوی راشناخته و مورد تشویق قرار دهد، ونکات مثبت  دانش آموزان مشکل دار را د ببیند، و با پررنگ کردن نکته ی مثبت آنها سعی در برطرف کردن مشکل درسی یا اخلاقی او نماید.

     

    نویسنده: arabickashan
    بازدید: 248
    تولد حضرت علی


    جدیدترین پیامک های میلاد حضرت علی (علیه السلام) 93

    جدیدترین پیامک های میلاد حضرت علی (علیه السلام) 93

     مکه پر شور و شعف/ کعبه می گیرد شرف
    قبله را قبله نما/ آمده میر نجف

    میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت،اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب، مبارک باد.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    2

    ناگهان یک صبح زیبا آسمان گل کرده بود
    خاک تا هفت آسمان، بغض تغزل کرده بود


    حتم دارم در شب میلادت، ای غوغاترین!
    حضرت حق نیز در کارش تأمل کرده بود


    هر فرشته، تا بیایی، ای معمایی ترین!
    بال های خویش را دست توسل کرده بود

    به ادامه مطلب بروید
     

     

     

    ادامه مطلب

    نویسنده: arabickashan
    بازدید: 193
    سولات

    http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=6982da4a87545a8617c21bf1516c3782

    برای دانلود روی لینک بالا کلیک کنید.

    تاریخ: 1392/اسفند/23
    نویسنده: arabickashan
    بازدید: 257
    شهادت حضرت زهرا


    شهادت حضرت فاطمه, شهادت حضرت زهرا

    شهادت حضرت فاطمه (س)

    لحظات وداع حضرت فاطمه علیهاالسلام

     

    در اوراق تاریخ

    در منابع شیعه و سنی در زمینه شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام مطالبی اعم از تاریخی و روایی ذکر شده است که در این مطلب اجمالا به آن می‌پردازیم.

     ..................

    ادامه مطلب مراجعه شود.

     

    ادامه مطلب

    تاریخ: 1392/اسفند/23
    نویسنده: arabickashan
    بازدید: 159
    موضوعات گردهمایی مجازی

    گردهمایی مجازی یک

    همکاران گرامی می توانند اشکالات خود را در کتاب های عربی مشخص و بعد از تایپ آن را به صورت CD به گروه ارائه نمایند

    92/10/30

    در صورت نداشتن اشکال:

    یکی از تدریس های خود را در کلاس فیلم برداری و به گروه ارائه دهند.

    92/10/30

    گردهمایی مجازی دو

    همکاران برای درس مربوط به خود یک طرح سوال و بیست سوال تستی تایپ و به صورت CD ارائه نمایند.

    93/01/15

    تاریخ: 1392/اسفند/23
    نویسنده: arabickashan
    بازدید: 171
    چگونگی یاد گیری زبان عربی (کاربردی )

    سلام یکی از دروس مهم در کلیه رشته ها، درس عربی می باشد. این درس بر خلاف تصور بسیاری از ما درسی نیست که فقط با فهم و حفظ قواعد یاد گرفته شود. درس عربی به مانند برخی از دروس مانند ریاضی و فیزیک نیاز به تمرین وممارست فراوان دارد. لذا با توجه به حجم کتاب و ساعات اختصاص داده شده به این درس ، لازم است دانش

    ادامه مطلب

    تاریخ: 1392/بهمن/30
    نویسنده: arabickashan
    بازدید: 151
    صفحات سایت
    >>    ...   4   5   6   7   8   9   10   11   12   ...    <<